Zwaarden bak- en stuurboord

Ik had natuurlijk allang die donkere plekken op de zwaarden gezien. De vraag is natuurlijk die ik altijd voorme uit schoof; wat zit daar onder en hoever gaat die houtrot (want dat had ik allang gevoeld). Dus de stoute schoenen aangetrokken, zwaarden mee naar huis en openzagen en uitlepelen maar; ach ja het valt altijd tegen. Kwam geen eind aan, waarneer stop je, ja tot je hardhout ziet. De vraag was nieuwe stukken erin zetten of . . . . nieuw? kopen /maken? Samen met mijn neef die in zijn vrije tijd meubelmaker is hebben we besloten: NIEUW MAKEN !

Dus aan de slag: Hout: Europees eiken;  Messing staafjes: veel goed gereedschap. In de boeken en internet gedoken en veel informatie verzamelt. Ik wilde de identieke vorm houden zoals de oude was. Hier volgen foto's van het proces.

 

Europees Eiken gekocht bij Fijnhout Amsterdam

Sorteren en uitzoeken

Door de vlakbank en vandiktebank (mooi recht Eiken)

Allemaal ongeveer evenlang. Messing "deugen"

heel secuur werkje; gaatjes recht tegenover staafjes

lijmen en klemmen

In de juiste lijmopstelling (vooraf repeteren)

Oude zwaarden erop en aftekenen

Met bovenfrees uitfrezen via een vooraf gemaakte mal

in model frezen.

kopstukken op maat maken en erop lijmen

Schuren, schuren, schuren . . . . .

uitfrezen en beitelen sier- ster (4 mm)

Hij past! en ligt aan stuurboord op zwaarddrager.

Ik vond geel wel mooi kleurtje

tot slot gaten erin voor de ophaal lijnen en zandlopers lekker in de menie en afgelakt met zwart. RVS schroeven met beetje kaarsvet en bij schoefgat wat kit tegen doorlekken.

Klaar is Cees en Niels (na dik jaar af en toe in de weekenden) en ze functioneren prima.