IN DEN BEGINNE. . . 2008

We trokken het dekzeil eraf en er was licht in de boot; en ik zag dat het vochtig, vies, nat, verrot, verroest en vuil was; Maar het was goed!

Ons uitgekleedde scheepje

maart 2008. Samen met m'n vriendinnetje Connie gingen we "ons wonder uit de doeken doen". Ik was heel enthousiat en Connie ook; alleen zij dacht "waar begin je aan, met deze schroothoop"

Als we hem nou eerste eens schoonmaken en onderdelen weggooien die echt volledig verrot of verroest zijn. Maar ja, waar te beginnen. Bovendien kon ik eigenlijk helemaal niet zeilen. . . .! 

Wat kwamen we zoal tegen. Eerst heb ik naar mn gevoel 1000 liter water uit de boot schept. Dit is het resultaat. Veel roest en troep. Maar een geweldig mooi scheepje!

WAAR TE BEGINNEN

TE WATER

In april 2008 ging de Compaenen te water. Maar niet voordat ik in de bun een roestgat moest sluiten (2 plankjesmet kit, bout door het  gat en moer flink aandraaien, (zie foto)

Gert van de fantastiche scheepswerf "de Klop" in Zuilen was komen kijkennaar de staat van de boot en ik had een afspraak gemaakt om ons scheepje daar te restaureren.

Dus om 15.00 te water en de volgende dag, als de Compaenen nog dreef, deze naar utrecht te varen met een geleende buitenboord motor. De eerste tocht over Loosdrecht, de Mijndense sluis, de Vecht op,  naar Zuilen.

 

De belangrijkste mensen van deze "onderneming": Niels, Cees en Connie

De eerste keer door de Mijndense sluis; een hele belevenis en altijd koel blijven, want het publiek laat zich graag vermaken! Op naar de Vecht en riching utrecht naar scheepswerf de Klop

Gearriveerd bij de Klop in Zuilen en de boot aanleggen; een hele toer de eerste keer, maar ja er viel niet meer veel averij op te lopen dus viel mee. Hup de boot aan de wal en aan de slag, het is augustus 2008

HARD GEWERKT

Met een perago schijf de hele onderkant volledig kaal gehaald, want de vorige eigenaar bewerkte de onderkant met een soort oue smerige teer. Dat heeft m'n huid op mijn gezicht wel gemerkt (dom!) Maar er kwam prima staal onder vandaan. Dikte gemeten om vervolgens eerst steunen voor de zwaardklampen te vervangen, want die waren door roest erg dun geworden.; Door het lassen aan de buitenzijde ging het isolatie materiaal in de fik! Dus moest ik de houten binnen bekleding te verwijderen!!! Dat was heel jamme maar kon niet anders en achteraf ben ik heel blij dat ik nieuw steunpunten heb laten lassen want vroeg of laat had dat zeker gemoeten. 

Vervolgens de onderkant "ingebakend" met ongeveer 10 lagen epoxie. Grijs en wit om en om dan kon je goed zien waar je gebleven was. Daarna in de antifouling, en klaar was Cees en Con. Gelukkig kon dit allemaal binnen in de loods gebeuren in 4 maanden tijd wat een regenbui verpest alles..     Het is nov 2008,   RUST. . . .